Aarhus University Seal

Sammenhænge mellem sociale forskelle og små børns hverdagsliv med digitale medier (5+3), 2024-12

Ph.d.-stipendium i Sammenhænge mellem sociale forskelle og små børns hverdagsliv med digitale medier (5+3)

Ph.d.-skolen Graduate School, Arts, Faculty of Arts, Aarhus Universitet opslår under forudsætning af fornøden bevilling i samarbejde med Partnerskab for Børneforskning et ph.d.-stipendium i Sammenhænge mellem sociale forskelle og små børns hverdagsliv med digitale medier til besættelse pr. 1. januar 2025 for en periode på indtil 3 år (5+3). Det forventes, at kandidaten, der tildeles stipendiet, vil kunne påbegynde ph.d.-studiet pr. 1. januar 2025.

Ph.d. projektet indgår i et større forskningsprojekt, Småbørnsliv i det digitaliserede samfund, hvor 6 delprojekter undersøger, hvordan digitale medier indgår i og præger små børns liv i og uden for dagtilbud (se projektbeskrivelsen). Dette stipendium retter sig mod at undersøge sammenhænge mellem sociale forskelle og små børns hverdagsliv med digitale medier. Ansøgere inviteres til at indsende en ansøgning, der bidrager med egne tilgange/interesser inden for følgende ramme.

Det konkrete projekt skal udforske, om der er sammenhæng mellem forældres uddannelsesbaggrund og socioøkonomiske situation, og den måde digital underholdning, læring og kommunikation indgår i børns liv hjemme og i dagtilbud. Hensigten er at undersøge om brugen af digitale medier er betinget af social baggrund, og om digitale medier i små børns hverdag forstærker eller tværtimod modvirker uligheder i opvækstbetingelser. Projektet skal rumme etnografiske observationer af børns liv i og på tværs af dagtilbud og hjem i et socio-økonomisk diverst område, samt interview med forældre med forskellig baggrund.

Som del af det større projekt skal stipendiaten deltage i jævnlige forskermøder med projektets øvrige forskere. Stipendiaten forventes derfor at udforme sit projekt, så det er tilpasset det større projekts forskningsmål. Stipendiaten forventes i øvrigt at deltage i og bidrage til realiseringen af en række projektrelaterede aktiviteter sammen med de øvrige deltagere i forskningsprojektet.

Relevant baggrund: fx etnologi, antropologi, pædagogik, sociologi. Det forventes, at ansøgeren har færdigheder i etnografiske metoder. Ansøgere med erfaringer med kvalitativ børneforskning vil blive foretrukket.

Indskrivning og arbejdssted
Ph.d.-studiet gennemføres iht. gældende regler for ph.d.-uddannelsen, pt. bekendtgørelse af 27. august 2013 om ph.d.-uddannelsen ved universiteterne og visse kunstneriske uddannelsesinstitutioner (ph.d.-bekendtgørelsen): https://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/

Beskrivelse af ph.d.-skolens forskeruddannelse: http://phd.arts.au.dk/applicants/phdstudystructure/

Retningslinjer for ph.d.-studiet ved ph.d.-skolen Graduate School, Arts: http://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/

Ph.d.-stipendiaten indskrives som ph.d.-studerende ved Graduate School, Arts, Faculty of Arts, Aarhus Universitet med henblik på gennemførelse af ph.d.-studiet ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.

Ph.d.-stipendiaten tilknyttes ph.d.-programmet Læring og Pædagogik.

Ph.d.-stipendiaten får arbejdssted i Emdrup på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Der forventes normal, daglig tilstedeværelse på instituttet.

Ph.d.-studiet forventes at indeholde et længerevarende studieophold ved en udenlandsk institution, jf. retningslinjerne for ph.d.-studiet.

Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelses forskningsaktiviteter: http://edu.au.dk/forskning/omraader/

 5+3-stipendium
Ansøgning til ph.d.-skolens 3-årige stipendier (5+3) forudsætter, at det 2-årige kandidatstudium (120 ECTS) er afsluttet senest 31. december 2024.

Ph.d.-stipendiaten ansættes ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. Ansættelse sker i henhold til overenskomst mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation (se pkt. 6.1.4) og protokollat til AC-overenskomsten om ph.d.-stipendier (se bilag 5). Overenskomsten og protokollatet kan du hente fra: http://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/

Løn: http://phd.arts.au.dk/financing/salary-and-employment/salary-5-3/

Hvordan ansøger man
Ansøgningen skal indeholde:

  • Motivation (erklæring om motivation og forskningsinteresser, max en A4-side á 2.400 tegn inklusive mellemrum)
  • CV (inkl. oversigt over uddannelser, stillinger, publikationer og andre kvalificerende aktiviteter)
  • Projektbeskrivelsen skal indeholde en skitsering af det forskningsfelt, der vil være fokus for ph.d.-projektet.
    Den samlede projektbeskrivelse (ekskl. litteraturliste og tidsplan) må ikke overstige 12.000 tegn inklusive mellemrum, tabeller, diagrammer, fodnoter, slutnoter og illustrationer (5 A4-sider á hver 2.400 tegn)
  • Litteraturliste
  • Tidsplan (obligatorisk skema)
  • ”Cover sheet” (skema til information om bachelor- og kandidatuddannelse)
  • Kopi af beviser (bachelor and kandidat). Beviserne og studieudskrifterne/diploma supplement skal indeholde: navn på universitetet, uddannelse (bachelor eller kandidat), officielle varighed (antal år, fuldtidsstudium), fag/kurser, karakter og ECTS point.

For detaljeret beskrivelse af kravene til ansøgningen se venligst vejledningen til ansøgningsfaciliteten: http://phd.arts.au.dk/applicants/how-to-apply/

Ansøgning
Faglig rådgivning i forbindelse med ansøgning om ph.d.-stipendium henvises til ph.d.-programlederen for ph.d.-programmet Læring og Pædagogik: http://phd.arts.au.dk/about-us/contact/

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til professor MSO Eva Gulløv (projektejer), Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, e-mail evag@edu.au.dk, tlf. (+45) 9350 8147 eller lektor Karen Ida Dannesboe (hovedvejleder), Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, e-mail kida@edu.au.dk, tlf. (+45) 9352 1068

Ansøgningen skal skrives på dansk.

Alle ansøgere skal dokumentere fremragende kommunikationsevner på engelsk, og du skal derfor kunne læse, skrive og tale akademisk engelsk flydende. Niveauet skal svare til minimum TOEFL 83, IELTS 6,5 eller gymnasialt engelsk på B-niveau. Se denne side for yderligere information: http://phd.arts.au.dk/applicants/english-test/

Børneattest
Aarhus Universitet har i henhold til bekendtgørelse nr. 554 af 23. maj 2023 pligt til at indhente en børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af medarbejdere med direkte kontakt med børn under 15 år. Hvis du under arbejdet med dit ph.d.-projekt kommer i direkte kontakt med børn under 15 år, som ikke er ledsaget af en forælder, pædagog eller lærer, vil du være omfattet af bekendtgørelsens krav. Er du omfattet af dette krav, bedes du udfylde afsnittet ”samtykkeerklæring” i politiets blanket og uploade filen under ”Other information to consider”. Blanketten kan hentes her: https://politi.dk/-/media/mediefiler/landsdaekkende-dokumenter/straffeattest/brneattest-p274.pdf

Ansøgning om ph.d.-stipendium og indskrivning til ph.d.-studiet kan kun ske via ansøgningsskemaet i Aarhus Universitets web-baserede ansøgningsfacilitet.

Ansøgningsfrist: 1. oktober 2024 kl. 23:59 (dansk tid)
Ansøgningen journalnr.: 2024-12

Aarhus Universitet kan i bedømmelsesprocessen afholde uddybende samtaler med udpegede ansøgere.