Ph.d.-stipendium i Progressive begyndelser. Dansk læreruddannelse 1945-1975 (5+3)
Ph.d.-skolen Graduate School, Arts, Faculty of Arts, Aarhus Universitet opslår under forudsætning af fornøden bevilling i samarbejde med Danmarks Frie Forskningsfond et ph.d.-stipendium i Progressive begyndelser. Dansk læreruddannelse 1945-1975 til besættelse pr. 1. februar 2025 for en periode på indtil 3 år (5+3). Det forventes, at kandidaten, der tildeles stipendiet, vil kunne påbegynde ph.d.-studiet pr. 1. februar 2025.
Projektet Edutopias. Reformer af hverdagens skolepraksis. Danmark 1945 – 1975 har til formål at undersøge, hvordan utopier, ideer og visioner om den børnecentrerede skole for alle blev forhandlet, bestridt og materialiseret i hverdagens praksis. I fire indbyrdes forbundne studier af skoleeksperimenter, læreruddannelse, skolearkitektur og lilleskolebevægelsen skal projektet undersøge de utopier, forventninger og lidenskaber, der gennem hverdagens arbejde og eksperimenter gav periodens aktører modet og troen på, at det var muligt at forandre skolen. Inden for rammerne af en ny-materialistisk tilgang sigter projektet mod at skabe en ny forståelse af skolereformer som forankret i komplekse - og potentielt modstridende - hverdagsprocesser, der ikke kun involverer ændringer i skolens struktur, men også i forholdet mellem lærere, forældre og elever. Metodisk indebærer det at arbejde med arkivsamlinger, der kombinerer en bred vifte af empiriske kilder, f.eks. tekster og billeder fra offentlige og private arkiver, interviews, film og litteratur.
Projektteamet består af professor Ning de Coninck-Smith, lektor Lisa Rosén Rasmussen samt en ph.d.-studerende og en postdoc. Forskergruppen er indlejret i et internationalt netværk og forventes at være vært for en række digitale seminarer og deltage i relevante internationale seminarer. Det forventes, at den potentielle kandidat kan læse og forstå dansk.
Den succesfulde ansøger vil arbejde med de skiftende edutopiske forestillinger og aktualiseringer i den danske læreruddannelse mellem 1945 og 1975. I en dybtgående analyse af to forskellige lærerseminarier (et på landet og et i forstæderne) vil der være et særligt fokus på de affektive og kropsliggjorte utopiske forestillinger og aktualiseringer i de daglige relationer af forholdet mellem lærere, elever og forældre. Undersøgelsen vil trække linjer til politiske reformprocesser, men også til forandringerne i forbindelse med urbaniseringen af uddannelseslandskabet, ændringer i lærernes køn og sociale baggrund, sekulariseringen af samfundet samt de tætte forbindelser mellem demokrati og uddannelse under den kolde krig. Relevante kilder til undersøgelsen vil være arkiverne på de to udvalgte lærerseminarier og kilder efterladt af lærere, såsom rapporter fra praktikophold, selvfremstillede lærebøger, fælles dagbøger [vandrebøger] og fotos. Hvis det er muligt, vil der også indgå interviews med tidligere lærere. Projektet vil desuden trække på artikler fra pædagogiske tidsskrifter som Folkeskolen, Dansk seminarieblad, Unge Pædagoger og Dansk pædagogisk Tidsskrift.
Indskrivning og arbejdssted
Ph.d.-studiet gennemføres iht. gældende regler for ph.d.-uddannelsen, pt. bekendtgørelse af 27. august 2013 om ph.d.-uddannelsen ved universiteterne og visse kunstneriske uddannelsesinstitutioner (ph.d.-bekendtgørelsen): https://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/
Beskrivelse af ph.d.-skolens forskeruddannelse: http://phd.arts.au.dk/applicants/phdstudystructure/
Retningslinjer for ph.d.-studiet ved ph.d.-skolen Graduate School, Arts: http://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/
Ph.d.-stipendiaten indskrives som ph.d.-studerende ved Graduate School, Arts, Faculty of Arts, Aarhus Universitet med henblik på gennemførelse af ph.d.-studiet ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.
Ph.d.-stipendiaten tilknyttes ph.d.-programmet Læring og Pædagogik.
Ph.d.-stipendiaten får arbejdssted i Emdrup på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Der forventes normal, daglig tilstedeværelse på instituttet.
Ph.d.-studiet forventes at indeholde et længerevarende studieophold ved en udenlandsk institution, jf. retningslinjerne for ph.d.-studiet.
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelses forskningsaktiviteter: http://edu.au.dk/forskning/omraader/
5+3-stipendium
Ansøgning til ph.d.-skolens 3-årige stipendier (5+3) forudsætter, at det 2-årige kandidatstudium (120 ECTS) er afsluttet senest 31. januar 2025.
Ph.d.-stipendiaten ansættes ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. Ansættelse sker i henhold til overenskomst mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation (se pkt. 6.1.4) og protokollat til AC-overenskomsten om ph.d.-stipendier (se bilag 5). Overenskomsten og protokollatet kan du hente fra: http://phd.arts.au.dk/applicants/thephddegreeprogramme/
Løn: http://phd.arts.au.dk/financing/salary-and-employment/salary-5-3/
Hvordan ansøger man
Ansøgningen skal indeholde:
For detaljeret beskrivelse af kravene til ansøgningen se venligst vejledningen til ansøgningsfaciliteten: http://phd.arts.au.dk/applicants/how-to-apply/
Ansøgning
Faglig rådgivning i forbindelse med ansøgning om ph.d.-stipendium henvises til ph.d.-programlederen for ph.d.-programmet Læring og Pædagogik: http://phd.arts.au.dk/about-us/contact/
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til professor Ning de Coninck-Smith, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, e-mail ning@edu.au.dk, tlf. (+45) 30 53 94 04.
Da hovedparten af det empiriske materiale vil være på dansk, skal ansøgeren læse og forstå dansk, have kendskab til det danske skolesystem og have erfaringer hermed samt kunne gennemføre et interviewe på dansk.
Ansøgningen skal skrives på dansk.
Alle ansøgere skal dokumentere fremragende kommunikationsevner på engelsk, og du skal derfor kunne læse, skrive og tale akademisk engelsk flydende. Niveauet skal svare til minimum TOEFL 83, IELTS 6,5 eller gymnasialt engelsk på B-niveau. Se denne side for yderligere information: http://phd.arts.au.dk/applicants/english-test/
Børneattest
Aarhus Universitet har i henhold til bekendtgørelse nr. 554 af 23. maj 2023 pligt til at indhente en børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af medarbejdere med direkte kontakt med børn under 15 år. Hvis du under arbejdet med dit ph.d.-projekt kommer i direkte kontakt med børn under 15 år, som ikke er ledsaget af en forælder, pædagog eller lærer, vil du være omfattet af bekendtgørelsens krav. Er du omfattet af dette krav, bedes du udfylde afsnittet ”samtykkeerklæring” i politiets blanket og uploade filen under ”Other information to consider”. Blanketten kan hentes her: https://politi.dk/-/media/mediefiler/landsdaekkende-dokumenter/straffeattest/brneattest-p274.pdf
Ansøgning om ph.d.-stipendium og indskrivning til ph.d.-studiet kan kun ske via ansøgningsskemaet i Aarhus Universitets web-baserede ansøgningsfacilitet.
Ansøgningsfrist: 1. oktober 2024 kl. 23:59 (dansk tid)
Ansøgningen journalnr.: 2024-11
Aarhus Universitet kan i bedømmelsesprocessen afholde uddybende samtaler med udpegede ansøgere.